Άνδρας με κόκκινο μανδύα
J U L I A N B A R N E S 24 να ταξιδέψει τόσο εξαίσια καθισμένος στην καρέκλα του;». Γιατί να διακινδυνεύσει την πραγματικότητα, όταν η φαντασία μπορεί να είναι εξίσου, αν όχι περισσότερο, συναρπαστική; Κι έτσι ο πιστός αλλά ακριβός αμαξάς οδηγεί και πάλι τον επιβάτη του στον σταθμό του Σο, απ’ όπου επιστρέφει στο σπίτι του. Ο Μοντεσκιού πήρε το τρένο, ο Ντεζ Εσέντ το έχασε · ο Μο ντεσκιού ήταν κοινωνικός, ο Ντεζ Εσέντ ερημίτης · οΜοντεσκιού δεν ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για τη θρησκεία (με εξαίρεση τα τε χνουργήματα που συνδέονταν με τη θρησκευτική λατρεία), ο Ντεζ Εσέντ, όπως και ο δημιουργός του, όδευε προς τη Ρώμη – μια βασανιστική επάνοδος στον καθολικισμό. Και τα λοιπά. Παρ’ όλα αυτά, ο Ντεζ Εσέντ «ήταν» ο Μοντεσκιού: ο κόσμος το ήξε ρε. Κι εγώ το ήξερα επίσης, επειδή όταν αγόρασα το 1967 το Ανάστροφα στην αγγλική έκδοση Penguin, το εξώφυλλο το κο σμούσε μια φωτογραφία τού φιλοτεχνημένου από τον Μπολντί νι πορτρέτου του κόμη Ρομπέρ ντε Μοντεσκιού .
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=