Αισθηματική αγωγή

ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ | 39 κή υποτροφία για τον Σαρλ, τον έβαλε στο γυμνάσιο της Σανς, όπου ο Φρεντερίκ τον κατάλαβε ποιος ήταν. Αλλά ο ένας ήταν δώδεκα κι ο άλλος δεκαπέντε · άλλωστε τους χώριζαν χίλιες διαφορές ως προς τον χαρακτήρα αλλά και την καταγωγή. Ο Φρεντερίκ είχε στη σιφονιέρα του ό,τι μπορούσε κανείς να φανταστεί, πράγματα εξεζητημένα · ένα νεσεσέρ με τα απα- ραίτητα της τουαλέτας του, για παράδειγμα. Του άρεσε να κοι- μάται αργά το πρωί, να κοιτάζει τα χελιδόνια, να διαβάζει θεα- τρικά έργα, ενώ νοσταλγούσε τις περιποιήσεις του σπιτιού και έβρισκε σκληρή τη ζωή στο γυμνάσιο. Στον γιο του κλητήρα φαινόταν καλή. Μελετούσε τόσο πολύ που στο τέλος της δεύτερης χρονιάς πέρασε στην τετάρτη τάξη. Ωστόσο, λόγω της φτώχειας του αλλά και του εριστικού του χαρακτήρα, τον περιέβαλλε μια σιωπηρή αντιπάθεια. Πάντως, όταν, μια φορά, ένας υπηρέτης τον αποκάλεσε γιο ζητιάνου, την ώρα που έκαναν διάλειμμα οι μεσαίες τάξεις, εκείνος τον άρ- παξε από τον λαιμό και αν δεν παρενέβαιναν τρεις βοηθοί δά- σκαλοι θα τον σκότωνε. Ο Φρεντερίκ, γεμάτος θαυμασμό, τον έσφιξε στην αγκαλιά του. Από κείνη τη μέρα το δέσιμό τους υπήρξε ολοκληρωτικό. Η στοργή ενός μεγάλου κολάκευσε, το δίχως άλλο, τη ματαιοδοξία του μικρού, και ο άλλος δέχτηκε όλο χαρά την αφοσίωση που του πρόσφεραν. Ο πατέρας του, κατά τη διάρκεια των διακοπών, τον άφηνε στο γυμνάσιο. Μια μετάφραση του Πλάτωνα, που την άνοιξε τυχαία, τον ενθουσίασε. Τότε παθιάστηκε με τις μελέτες μετα- φυσικής · και η πρόοδός του ήταν ταχεία, γιατί τις προσέγγιζε με νεανικό σθένος και με την υπεροψία μιας διάνοιας που απε- λευθερώνεται · ο Ζουφρουά, ο Κουζέν, ο Λορομιγκιέρ, ο Μαλ- μπράνς, οι Σκότοι, * ό,τι είχε και δεν είχε η βιβλιοθήκη πέρασε * Πρόκειται για τους Σκότους φιλόσοφους του Διαφωτισμού Τόμας Ράιντ και Ντάγκαλντ Στιούαρτ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=