Μ ι α σ τ ι γμή της ι σ τορ ί ας
φωτ ί ζ ε ι
ΔΥΟ πρόσωπΑ...
Η
π
ι
ν
α
κ
ο
θ
ή
κ
η
Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
27 Ιανουαρίου 1756 – 5 Δεκεμβρίου 1791
Φραντς Σούμπερτ
31 Ιανουαρίου 1797 – 19 Νοεμβρίου 1828
Ο
Μότσαρτ
, ένας από τους σημαντικότε-
ρους συνθέτες κλασικής μουσικής, γεν-
νήθηκε στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας.
Ο
πατέρας του ήταν αναπληρωτής διευθυντής
της ορχήστρας στην αυλή του Αρχιεπισκόπου
του Σάλτσμπουργκ, μέτριος συνθέτης και
έμπειρος δάσκαλος. Ο Μότσαρτ, σε ηλικία
μόλις πέντε ετών, συνέθετε μικρά κομμάτια
που τα έπαιζε στον πατέρα του. Με μοναδικές
δεξιότητες, εξαιρετική τεχνική στο πιάνο και
στο βιολί, ήταν ικανός να αυτοσχεδιάζει πάνω
σε ένα μουσικό θέμα χωρίς καμία προετοιμα-
σία. Πρωτοπαρουσιάστηκε στο κοινό, όταν
ήταν μόλις έξι ετών, ως
παιδί-θαύμα
, και τα-
ξίδεψε σε άλλες πόλεις για συναυλίες, στο
Μόναχο, στη Βιέννη, στο Παρίσι, στο Λονδίνο,
όπου έπαιζε μπροστά σε βασιλείς και βασίλισ-
σες, σε ευγενείς και αριστοκράτες. Ακολούθη-
σε το πρώτο ταξίδι στην Ιταλία, όπου συνά-
Ο
Σούμπερτ
, εξαιρετικά παραγωγικός συν-
θέτης, γεννήθηκε σε ένα προάστιο της
Βιέννης. Τις πρώτες γνώσεις μουσικής τις έλα-
βε από τον πατέρα του, που ήταν δάσκαλος
μουσικής.
Στα έντεκα, επειδή ήταν καλλίφω-
νος, έγινε μέλος της Παιδικής Χορωδίας του
Βασιλικού Παρεκκλησίου έπειτα από διαγω-
νισμό. Εκεί παρέμεινε μέχρι τα δεκατρία του
χρόνια, και έμαθε επίσης βιολί και πιάνο. Κα-
τόπιν άρχισε να μελετά σύνθεση και παράλλη-
λα σπούδασε παιδαγωγός στην Ανωτέρα Σχο-
λή.
Τα πρώτα χρόνια εργαζόταν ως δάσκαλος
στο ίδιο σχολείο που δίδασκε και ο πατέρας
του. Γρήγορα όμως εγκατέλειψε το επάγγελμα
και αφοσιώθηκε στη σύνθεση που τον ενδιέ-
φερε πραγματικά.
Ζούσε κυρίως με τη βοήθεια
φίλων, χωρίς ουσιαστικά άλλη πηγή εσόδων,
εκτός από κάποια ιδιωτικά μαθήματα.
ντησε σημαντικούς μουσικούς της εποχής και
ανέλαβε συνθέσεις έναντι αμοιβής. Από τον
Μάρτιο του 1781 εγκαθίσταται στη Βιέννη,
όπου και παντρεύεται. Σε ένα από τα πολλά
γράμματα στον πατέρα του έγραφε ότι εκεί
βρισκόταν το σωστό πεδίο δράσης γι’ αυτόν
και πως μπορούσε να βρει όσους μαθητές
ήθελε για διδασκαλία. Ο Μότσαρτ άρχισε να
συνθέτει μανιωδώς και περίπου τα μισά από
τα έργα του γράφτηκαν στα δέκα χρόνια της
παραμονής του εκεί. Σύντομα παρουσιάστηκε
ως διοργανωτής συναυλιών, ως βιρτουόζος
πιανίστας αλλά και ως μέλος ορχήστρας σε
ιδιωτικές συναυλίες (ακαδημίες), είτε ως μαέ-
στρος είτε ως συνθέτης.
Συνέθεσε περισσότερα από 600 έργα,
μουσική δωματίου
,
συμφωνική
και
εκκλη-
σιαστική μουσική
, καθώς και μικρότερες
συνθέσεις.
Οι συνθήκες ζωής του δυσκόλεψαν το
1823, όταν διαπιστώθηκε ότι πάσχει από
ανίατη και θανατηφόρα ασθένεια, γεγονός
που του προκάλεσε κατάθλιψη. Πιθανολο-
γείται ότι αυτή η άσχημη ψυχολογική του
κατάσταση τον εμπόδισε να ολοκληρώσει την
8η συμφωνία του
, που έμεινε για πάντα γνω-
στή με το όνομα
Ημιτελής
.
Συνέθεσε περισσότερα από εξακόσια
Λήντερ
(ρομαντικά τραγούδια) καθώς και
πολλές
συμφωνίες
,
σονάτες
,
έργα
μουσι-
κής δωματίου
,
θρησκευτικά έργα
, μερικές
ό
περες
και πολλά άλλα έργα. Η αναγνώρι-
ση της σημασίας του έργου του, που τύχαι-
νε περιορισμένης εκτίμησης όσο ζούσε, ήρ-
θε μετά τον θάνατό του, μετά τα μέσα του
20ού αιώνα, χάρη στις εργασίες σημαντικών
μουσικολόγων.
Η μεγαλύτερη αδερφή του Μότσαρτ, μετά τον
θάνατό του, σημειώνει:
«Περνούσε συχνά πολύ χρόνο στο πιάνο
χτυπώντας πλήκτρα και η ευχαρίστησή του έδειχνε πότε
κάτι του ακουγόταν καλό.
[...]
Όταν ήταν τεσσάρων
χρονών ο πατέρας άρχισε να του διδάσκει κάποια
μινουέτα και κομμάτια στο πιάνο, σαν παιχνίδι.
[...]
Μπορούσε να τα παίζει άψογα και με τη μεγαλύτερη
λεπτότητα, κρατώντας πάντα τέλεια το μέτρο»
.
Στο μνημείο του Σούμπερτ έχει γραφτεί:
«Η Τέχνη της Μουσικής ενταφίασε εδώ ένα
πλούσιο απόκτημα, αλλά ακόμη ωραιότερες
προσδοκίες».
Σε αυτό το τεύχος θα κάνουμε μια εξαίρεση και θα μιλήσουμε για δύο
ιερά τέρατα της κλασικής μουσικής, δύο από τους μεγαλύτερους συν-
θέτες όλων των εποχών.
—
œ
ˆ
¥
¤
Œ
†
¤
š ˆ
¤
¢
¤
†
¤
š
œ
‘
˜
š
Νέα εικονογραφημένη σειρά ρυθμικών παραμυθιών του Ευγένιου Τριβιζά
με σπαρταριστούς χαρακτήρες και απολαυστικές περιπέτειες.
¤ ‘–¬ §¤ ›¤¬¢‘–š
›‘š ™ šš§Œ‘ ™ ¢¬š§Œ‘
§š…‘ ˆ—š ™ œ‘¥ƒ‘¥š§‘
™ ›¤¬†‘ ™ ›‘§Œš›¤¬†‘
œ— §™¢ ›¤››š¢™ ›¤¬›¤¬†‘
ˆ¤š¤Œ ¥¤­‘†š˜—š œ—Œ‘ Œ§¤¢ œˆ¤¬— œ¤¬
¤ ­‘¥¬ §¤ œ¤Œ­‘¥š
›‘š §¤ œ‘ƒš›¤ †¬­¢‘¥š
ˆ¤š¤Œ…‘ –ƒ—š ‘ˆ¤ §¤ œ‘ƒš›¤ †¬­¢‘¥š
™ ¥—¢‘§‘ ™ ƒ‘§‘
œ— §™ ¥¤˜ ¥šƒ— ƒ¥‘–‘§‘
ˆ¤š¤Œ ˜¤¬˜¤¬¢š˜—š Œ§™¢ ›¤¬˜š¢‘ œ¤¬
1,2 4,5,6,7,8,9,10,11,12