Αιχμές - Τεύχος #3

Αρμάντο, καλωσήρθες στηνπαρέαμας! Χάθηκεβελόνι είναι οτίτλος τουκαινούργιου σουμυθιστορήματος. Μέχρι τώραέχεις εκδώσει μιαποιητικήσυλλογή, Ανεκπλήρωτοιφόβοι , για τηνοποίαβραβεύτηκες (Κρατικό Βραβείοπρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέατο2013), το2014 τη Λάσπη , μυθιστόρημα, και το2016τησυλλογή διηγημάτων Τραμπάλα . Πλούσιαεργογραφίαγιατην ηλικίασου, είσαι μόλις33ετών. Καλώς σας βρήκα. Ναι, συμπληρώ- νεται πλέον σχεδόν μια δεκαετία από το πρώτο μου βιβλίο, που εκ- δόθηκε το 2012. Βέβαια, ξεκίνησα το γράψιμο λίγα χρόνια νωρίτερα, στα 19 μου, οπότε όλη εκείνη η πε- ρίοδος ήτανπράγματι πυκνή, τόσο δημιουργικά όσο και από άποψη εμπειριών – οι οποίες σε έναν βαθ- μό αποτελούν και τη μαγιά της γραφής. Πολλά κείμενα έχουν πε- ταχτεί, πολλά έχουν μείνει να σκουριάζουν στα ψηφιακά συρτά- ρια. Το γράψιμο είναι ευχή και κα- τάρα, δεν αφορά μόνο τη στιγμή που κάθεσαι για να πληκτρολογή- σεις τις λέξεις – αυτό είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. ΓεννήθηκεςστηΧιμάρα και μεγάλωσεςστηΣκάλα Λακωνίας. ΖειςστηνΑθήνα πιακαι δουλεύειςως τοπογράφοςμηχανικός. Αποτυπώνονται αυτοί οι δυο κόσμοι στο Χάθηκεβελόνι .Πόσο αυτοβιογραφικόείναι τοβιβλίο; Το βιβλίο έχει ξεκάθαρες αυτοβιο- γραφικές καταβολές. Αντιπαθώ ωστόσο την ημερολογιακή γραφή και την έλλειψηφαντασίας στη λο- γοτεχνία, οπότε πάντα στα έργα μου επιδιώκω να χρησιμοποιώ τα βιώματά μου απλώς ως μια αφετη- ρία, πάνω στην οποία θα προσθέ- σω επιπλέον αφηγήσεις και θεμα- τικές. Τη βαριά αυτοβιογραφία τη βαριέμαι κι εγώ ο ίδιος: είναι πολύ πιο συναρπαστικό να εκπλήσσεις τον εαυτό σου γράφοντας, επινοώ- ντας μονοπάτια για τους χαρακτή- ρες, σκηνοθετώντας λοξοδρομίες, θριάμβους και ήττες. Διαβάζοντας τοβιβλίοείχα τηνεντύπωσηότι ηγλώσσα είναι αυτήπουσυνδέει αυτούς τουςδύοκόσμους. Συμφωνείς; Έτσι είναι, η γλώσσα συνδέει τους δύο αυτούς κόσμους, συνδέει, αλλά και χωρίζει ταυτόχρονα, και τους ήρωες. Χαρακτηριστικά, η δεύτερη ενότητα με την αφήγηση της μητέ- ρας στο ιδίωμα του Δρεπενιού, λει- τουργεί ως γλωσσική και αφηγη- ματική γέφυρα προς το τρίτο, το πιοπροκλητικόστιλιστικά και μορ- φικά μέρος. Δείχνει όμως ταυτό- χρονα και το μεγάλο χάσμα που επικρατεί, από τη μία, ανάμεσα στον Αλέξανδρο, τον Μενέλαο και τον σύγχρονο κόσμο που αυτοί εκ- προσωπούν, και από την άλλη στην οικογένεια και τα πατρογονι- κά τους εδάφη. Συνδέεται το Χάθηκεβελόνι μετη Λάσπη , τοπροηγούμενό σουμυθιστόρημα, μεκάποιον τρόπο; Το Χάθηκε βελόνι το έχω ταξινομή- σει μέσα μου ως ένα sequel/expan- sion της Λάσπης , που φυσικά δια- βάζεται (και) αυτόνομα. Στο συγκε- κριμένο βιβλίο ξαναβρίσκουμε τον πρωταγωνιστή της Λάσπης , τον Αλέξανδρο, ο οποίος όμως πλέον δεν είναι το απόλυτο αφηγηματικό κέντρο αλλάμιαψηφίδα σε έναμε- γαλύτερο, πολυπρόσωπο και πο- λύχρονο σκηνικό. Εμφανίζονται επίσης κάποια άλλα πρόσωπα από τη Λάσπη , με μεγαλύτερο αυτή τη φορά ρόλο, και κάποια καινούργια. Ήθελα εν ολίγοις να μιλήσω για πράγματα που αφορούν περισσό- τερους ανθρώπους από ό,τι στα προηγούμενα βιβλία μου, με έναν τρόπο πιο καθαρό και ευθύ. Αν η Λάσπη είχε ως κέντρο βάρους την ύπαρξη ως πρόβλημα και ως πόνο, το Χάθηκε βελόνι έχει την ιστορία ως χρονικό φαινόμενο, με έναν θα έλεγα χαρακτήρα σημαντικά πιο πολιτικό, τουλάχιστον με τη στενή έννοια του όρου. Κι αφούέχειςγράψει μυθιστόρημα, διήγημα,ποίηση– στο Χάθηκεβελόνι είναι σανναταέχειςχρησιμοποιήσει όλα. Τρίαμέρη, σανμεγάλα διηγήματα, κι ένατέταρτομέρος μεποιήματα.Πώςπροέκυψε; Το γράψιμο για μένα πρώτα απ’ όλα είναι γλώσσα και φαντασία. Το πώς αυτέςθαδιαμορφωθούνκαι θασχη- ματοποιηθούνεξαρτάται κάθεφορά από την ιστορία που θέλω να πω. Ακόμα και τα ποιήματα ιστορίες εί- ναι: πιο συγκεχυμένες, πιο συναι- σθηματικές, πιο ονειρικές. Σε αυτό το βιβλίο, λόγω της ποικιλίας των ιστοριών που το συναποτελούν και της σαφούς διαφοροποίησης των τόπων και των χρόνων, μεταχειρί- στηκα διαφορετικά στιλ και ύφη προκειμένου να προκύψει το απο- τέλεσμα που ήθελα από το σύνολο των διαφορετικών μερών. Και για αυτόν τον λόγο φυσικά το χάρηκα και πάρα πολύ. Η ΕΛΈΝΗ ΜΠΟΎΡΑ ΣΥΝΟΜΙΛΕΊ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΉΣΤΟ ΑΡΜΆΝΤΟ ΓΚΈΖΟ Από τους νέους συγγραφείς που ξεχωρίζουν, ο Χρήστος Αρμάντο Γκέζος συνομιλεί με την επιμελήτριά του Ελένη Μπούρα για τη συναρπαστική περιπέτεια της γραφής «ΤΟ ΓΡΆΨΙΜΟ ΓΙΑ ΜΈΝΑ ΕΊΝΑΙ ΠΡΏΤA ΑΠ΄ ΌΛΑ ΓΛΏΣΣΑ ΚΑΙ ΦΑΝΤΑΣΊΑ» . * ΤΟΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥΑΡΜΑΝΤΟΥΓΚΕΖΟΥ ΧΑΘΗΚΕΒΕΛΟΝΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΙΣ27/5 | 9

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=