Αιχμές - Τεύχος #3

Ο Χάρης Νικολόπουλος της Χίλντας Παπαδημητρίου στο Ένοχος μέχρι αποδείξεως του εναντίου συναντά τον Μίλτο Οικονόμου του Μάρκου Κρητικού στο Μπλουζ της πεταλούδας . ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ: ΓΙΆΝΝΗΣ ΣΤΆΜΟΣ ΤΟ ΜΠΛΟΥΖ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΎΔΑΣ Χίλντα: Τι ήταν αυτό που σε ώθησε να γράψεις Το μπλουζ της πεταλούδας; Μάρκος : Ήθελα να γράψω μια σκληρή αστυνο- μική ιστορία, με τους αντιήρωες πρωταγωνι- στές της να δρουν με εναλλακτικούς κώδικες ηθικής και αμφιλεγόμενες μεθόδους σε ένα πε- ριβάλλον γενικευμένης διαφθοράς, όπου ο ανα- γνώστης θα χρειάζεται να ψάξει πολύ όχι για να βρει τον ένοχο, αλλά τον αθώο της υπόθεσης. Σκοπός μου ήταν να καυτηριάσωμε χιούμορ την αδυναμία του ανθρώπου να ελέγξει τα πάθη του, τη διαπλοκή της «καλής» κοινωνίας με τον υπόκοσμο και την απαξίωση της ανθρώπινης ζωής που προϋποθέτει το έγκλημα, αλλά και να σχολιάσω με σαρκαστική διάθεση τις ανθρώπι- νες συμπεριφορές σε ακραίες καταστάσεις, εκεί όπου οι δρόμοι της ηθικής και της δικαιοσύνης χωρίζουν, τα όρια θύτη και θύματος παύουν να είναι διακριτά και η εκδίκηση φαντάζει ως η μο- ναδική διέξοδος. Χίλντα: Γιατί επέλεξες την Αθήνα ως τόπο του μυθιστορήματός σου; Μάρκος : Οι υποβαθμισμένες συνοικίες της Αθή- νας, με τα κακόφημα μπαρ σε σκοτεινούς δρό- μους, όπου δρουν ανενόχλητα κυκλώματα ναρ- κωτικών και πορνείας, η αυξημένη εγκληματι- κότητα αλλά και οι ιδιαιτερότητες της πολυπο- λιτισμικότητας του κέντρου της πόλης θεώρησα ότι προσδίδουν την κατάλληλη νουάρ ατμό- σφαιρα στην ιστορία μου. Όπως μονολογεί και ο ήρωας του βιβλίου μου αγναντεύοντας το ετε- ρόκλητο πλήθος έξω από τον σταθμό του τρέ- νου στο Μοναστηράκι «Τα εγκλήματα αποφασί- ζονται στις καλές συνοικίες και διαπράττονται εδώ». Φυσικά άλλος ένας λόγος που επέλεξα την Αθήνα είναι γιατί είναι η πόλη μου και τη γνωρίζω πολύ καλά, γεγονός που μου έδωσε τη δυνατότητα να εμπλουτίσω με βιωματικά στοι- χεία τις περιγραφές μου προσδίδοντας αληθο- φάνεια στην υπόθεση. Έτσι η ιστορία μου μπο- ρεί να είναι φανταστική, αλλά ο κόσμος μέσα στον οποίο διαδραματίζεται είναι αληθινός. Χίλντα: Το νέο σου αστυνομικό μυθιστόρημα έχει μουσικό τίτλο. Ποια είναι η σχέση του πρωταγωνιστή με τη μουσική; Μάρκος : Το μπλουζ της πεταλούδας είναι διά- σπαρτο με μουσικές αναφορές. Ο ρόλος της μουσικής είναι καθοριστικός, για αυτό και δίνει τον τίτλο στο βιβλίο μου. Ο πρωταγωνιστής θε- ματοποιεί τα τραγούδια της μπλουζ που ακούει και βρίσκει την αφορμή να στοχαστεί με φιλο- σοφική διάθεση για όσα συμβαίνουν γύρω του κατά την εξέλιξη της ιστορίας, στοιχείο που αποκαλύπτει στον αναγνώστη άγνωστες πτυ- χές της ιδιάζουσας ψυχοσύστασής του. Οι θλιμ- μένες νότες των μπλουζ είναι η μουσική υπό- κρουση της ζωής του μελαγχολικού ντετέκτιβ, ενώ παράλληλα συνοδεύουν την αφήγησή του σαν σάουντρακ κινηματογραφικής ταινίας. Χίλντα: Στο μπλουζ της πεταλούδας όπως και στα προηγούμενα βιβλία σου βασικό χαρακτηριστικό είναι το χιούμορ. Ποιος είναι ο ρόλος του στην αφήγηση; Μάρκος : Κυρίαρχο στοιχείο της αφήγησης είναι η συνύπαρξη κωμικού και τραγικού στοιχείου που της προσδίδει χαρακτηριστικά μαύρης κω- μωδίας με διαλείμματα σοβαρής πρόζας. Το κυ- νικό κυρίως αυτοαναφορικό χιούμορ του ντετέ- κτιβ ως βασικό στοιχείο της κοσμοθεωρίας του καθιστά απρόβλεπτες τις αντιδράσεις του σε επικίνδυνες καταστάσεις και ανατρέπει τα δεδο- μένα της πλοκής, ενώ παράλληλα μου δίνει τη δυνατότητα να θίξω σοβαρά υπαρξιακά και κοι- νωνικά θέματα χωρίς να χρειαστεί να παρεκκλί- νω του ύφους μου ή να παραμελήσω την εξέλιξη της αστυνομικής ίντριγκας. Και φυσικά δεν πρέ- πει να ξεχνάμε ότι το χιούμορ είναι η συντομότε- ρη οδός επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, άρα και μεταξύ συγγραφέα και αναγνώστη. ΔΥΟ ΝΟΥΑΡ Σ ΤΗΝ Ι Δ Ι Α ΠΟΛΗ | 21

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=