Αιχμές - Τεύχος #1

ΓΙΑΤΙ ΓΡΑΨΑΤΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ; πέλαγο λησμονιάς, έναν ωκεανό λήθης. Η μνήμη μοιάζει σαν να είναι πολλά, διά- σπαρτανησιά, αποκομμέναμεταξύτους. Οπωσδήποτε, τα νησιά τα έχουμε επι­ λέξει όσο μας έχουν επιλέξει και αυτά: είναι ο ψυχισμός μας, ο χαρακτήρας μας, ο δαίμονάς μας. Όπως ένας μυθι- στοριογράφος επιλέγει τι θα συμπε- ριλάβει στην πλοκή του μυθιστορή- ματός του και τι θα αφήσει απέξω, έτσι και ο καθένας από εμάς επιλέ- γουμε (ασυνείδητα τις περισσότε- ρες φορές) τι θα συμπεριλάβουμε στην πλοκή της ίδιας μας της ζωής και τι θα αφήσουμε απέξω, τι δεν θα πούμε. Σχεδόν πάντα δε, αυτή η επιλογή φέρει το στοιχείο της αλ- λοίωσης ως προς την πιστότητα του πραγματικού γεγονότος. Το βιβλίο αυτό εδράζεται πάνω σε αυτή την κινούμενη άμμο, τη μνήμη που γίνεται επινόη- ση και την επινόησηπου γίνεται μνήμη. Υπήρχε ένας ακόμα πολύ βασικός, προ- σωπικός προβλημα- τισμός: όταν μιλάμε για τη ζωή του πατέ- ραμας, σε ποιοβαθμό μιλάμε για τη δική μας τη ζωή; Πάνω απ’ όλα, σε ποιο βαθμό μιλάμε γιατη ζωήόλων τωνπα- τέρων του κόσμου και τη ζωή όλων των δυνητι- κών αναγνωστών μας; Δεν υπάρχει ασφαλής απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Το βέβαιο είναι ότι δεν θα είχε νόημα η γραφή αυτού του βιβλίου αν ένιωθα πως αφορά μο- νάχατονάνθρωποπουγνώ- ρισα. Θα έχει νόημα και λόγο ύπαρξηςμονάχααν έχωκατά νου σε κάθε σελίδα ότι αυτή θα είναι μια αφήγηση που θα αφορά τον κάθε άγνωστο, τον κάθε πατέρα και τον κάθε γιο που δεν γνώρισαποτέ. ΠΈΡΣΑ ΚΟΥΜΟΎΤΣΗ Η επιστροφή Στο νέο της μυθιστόρημα, η αγαπημένη Πέρσα Κουμούτση μάς μεταφέρει στη Θεσσαλονίκη, τις παραμονές του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου: Πάθη, ανταγωνισμοί, ένοχα μυστικά θα έρθουν όλα στο φως καθώς οι ήρωες καλούνται να πάρουν θέση σ’ έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά. Ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου σπρωγ- μένος από τις περιστάσεις του βίου του υιοθετεί μια αποστασιοποιημέ- νη στάση ζωής, αδύναμος και αδρα- νής. Επέλεξα να τον τοποθετήσω σε μια ταραχώδη εποχή που απαιτεί περισσότερη δράση, μιαεποχήόπουκαι οι συνθήκες, πολιτικές κυρίως, καθιστούν την προσπάθεια ακόμα πιο οδυνηρή: στη μεταξική δικτατορία που συμπί- πτει με την κατακόρυφη άνοδο του φασισμού στη Γερμανία, απ’ όπου επιστρέφει οήρωας. Πώς μπορεί να αντιπαρατεθεί ένας απαθής και δειλός άνθρωπος με τη σαθρότητα ενός ολόκληρου συ- στήματος, όντας ανίκανος νααντιδράσει και στις πιο καθημερινές εκφάνσεις της ζωής του; Στην αφήγηση προσπάθησα να σκιαγραφήσω τον ψυχισµό των χαρακτήρων έτσι όπως είναι εγκλωβισμένοι στα δίχτυα των περιστάσεων. Ενώοι µεταβάσεις από τον έναν τόποστον άλλο είναι συντονισµένες με τα ιστορικά γεγονότα και το ιδεολογικό υπόβαθρο των χαρακτήρων που συμμετέχουν στην ιστορία… Εν ολίγοις, η ιστορία μου θίγει την αδυναμία του ανθρώπου να ενσωματωθεί ή να αντιδράσει σε περιόδους που απαιτούν δράση και νηφαλιό- τητα: τα εμπόδια που υψώνει ο ίδιος γύρω του, και που συχνά γίνονται η φυλακή του, από την οποία είναι αδύνατον έπειτα να αποδράσει. ΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΑΠΑΝΤΟΥΝ Μετά το πολυβραβευμένο μυθιστόρημά του Πρωινή γαλήνη , ο Ηλίας Μαγκλίνης επιστρέφει με ένα βιβλίο πολύ προσωπικό, καθώς ανασυσταίνει την ιστορία του παππού και του πατέρα του μέσα από μια πολυπρισματική αφήγηση που αξιοποιεί στοιχεία από διάφορα κειμενικά είδη (τόσο από τη μαρτυρία και το χρονικό όσο και από την ποίηση και τη διηγηματογραφία). Ό πως μαρτυρά ο τίτλος (αλλά δια- θλαστικάκαιμεένανήπιαειρωνικό τρόπο), το βιβλίο αυτό είναι μια ιστορία για τη μνήμη, την προσω- πική και συλλογική. Η ερώτηση εί- ναι: Είμαστε όλα όσα θυμόμαστε ή όσα έχουμε ξεχάσει; Νομίζωτοδεύτερο: πλέουμεμέσασε ένα ΗΛΊΑΣ ΜΑΓΚΛΊΝΗΣ Είμαι όσα έχω ξεχάσει Mια αληθινή ιστορία

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=