Αιχμές - Τεύχος #1
ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΚΟΤΣΈΖΟ ΓΕΡΌΛΥΚΟ ΤΖΟΝ ΡΈΜΠΟΥΣ ΓΡΆΦΕΙ Ο ΘΑΝΆΣΗΣ ΜΉΝΑΣ Ο χρόνος πια βαραίνει στις πλάτεςτουΤζονΡέμπους. Τουςαρμούς τηςαφήγη σης των μυθιστορημά- των της σειράς οριοθε- τεί η συνθήκη που έθεσε ο ίδιος ο Ίαν Ράνκιν στη βαριάντα του, όταν έπλασε τον χαρακτήρα του ντετέ- κτιβ στο Knots & Crosses : στα τέλη του 1980, γνωρίσαμε τον Ρέμπους σαραντάρη. Ο Ράνκιν εξαρχής είχε δηλώσει ότι θα προσδώσει ρεαλι- στικάστοιχείαστον χαρακτήραπου έπλασε: θα τον ακολουθούσε, βήμα προς βήμα, στο αμείλικτο πέρασμα του χρόνου. Ο Ρέμπους πια εβδομηντάρισε. Το Oxford, το πιο ονειρεμένο μπαρ (πιότερο και από σονέτο του Σαίξ- πηρ), στη νέαπόλη του Εδιμβούργου (o Ρέμπους υποτίθεται ότι μένει στην παλιά πόλη, στις απολήξεις του βα- σάλτη, κάπως στα βόρεια ως προς το κράσπεδο κάτω από το Κάστρο), του πέφτει πλέον μακριά. Αναγκά- στηκε να κόψει το κάπνισμα (ο ίδιος ο Ράνκιν δεν καπνίζει, όμως έχει πει ότι οι πιο ενδιαφέροντες άνθρωποι που έχει γνωρίσει είναι αυτοί που συζητούν, βγαίνοντας από τα μπαρ για να καπνίσουν). Το Lagavulin και το Highland Park εί- ναι πια ασήκωτα για τον επιθεωρη- τή· ίσα μια βαρελίσια IPA (βαριά, που να πάρει!) για να βγει η μέρα. Η Νέμεσις του Ρέμπους, ο Μπιγκ Τζερ Κάφερτι , ο Άρχων του εγκλήματος , παραφράζοντας τον Μπαλαντρέ του Στίβενσον, σταθερό σημείοανα- φοράς στη λογοτεχνία του Ράνκιν, δεν μπορεί κι αυτός να πάρει πια τα πόδια του (ωστόσο παραμένει αδί- στακτος): Ο Τζέκιλ επανασυνδέε- ται με τον Χάιντ. Και η πόλη; Έχει ειπωθεί πολύ σω- στά, και ο Ράνκιν το υποστηρίζει, ότι ένας ντετέκτιβείναι τοκαλύτερο μέσο για να εξερευνήσεις τον αστικό ιστό που σε περιβάλλει. Στις μεγα- λουπόλεις, ο καπιταλισμός ριζοσπα- στικοποεί τοέγκλημα, όπωςεξάλλου σημειώνειοΜαρξ.ΟΡέμπουςδενμπο- ρεί πιαναανταποκριθεί όπωςάλλοτε, και το αναγνωρίζει. Αναπόφευκτα περνά σε δεύτερο ρόλο ως χαρακτή- ρας. Δεν είναι άχρονος όπως ο Μάρ- λοου του Τσάντλερ (τον οποίο πά- ντως αγαπάπολύ οΡάνκιν). Τουπρο- σιδιάζει πια ο δεύτερος ρόλος του πολύτιμου συμβουλάτορα. Αναλαμ βάνει πλέον η Σιβόν Κλάρκ, ενώανα βαθμίζεται ο ρόλος του αστυνόμου Φοξ – όνομασκόπιμα, και πάλι, παρ- μένο από το Kidnapped (Το κλεμμέ- νο παιδί, που λέγαμε στα Κλασικά Εικονογραφημένα ) του Στίβενσον. Ωστόσο, ο Ρέμπους είναι ερωτευ- μένος (στα δύο τελευταία βιβλία της σειράς). Θέλει να ζήσει. ΓΙΑ ΤΗN ΑΥΣΤΡΑΛΈΖΑ JANE HARPER ΓΡΆΦΕΙ Η ΧΊΛΝΤΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΊΟΥ Δ ύο πενταμελείς ομάδες εργαζομένων σε μια εται ρεία παροχής εξειδικευ- μένων λογιστικών υπη- ρεσιών ξεκινούν για ένα τριήμεροστηνΆγριαΦύση, όπως επι- τάσσουν οι μοντέρνες πρακτικές της διοίκησης επιχειρήσεων. Για να ανα πτύξουν το απαραίτητο πνεύμα συ- νεργασίας και ομαδικής δουλειάς. Η εν λόγωΆγριαΦύση είναι μια λοφο- σειρά με πυκνή άγρια βλάστηση, σε απόσταση αρκετών ωρών από τη Μελβούρνη. Και τότε κάτι πάει πολύ στραβά. Η γυναικεία ομάδα χάνει τον προσανατολισμό της και οι πέ- ντε γυναίκες περιφέρονται χωρίς τρόφιμα και άλλα εφόδιαστοπυκνό δάσος. Ηπεριοχήκουβαλάει την επι πλέον ψυχολογική επιβάρυνση ότι εκεί έδρασε κάποτε ένας κατά συρ- ροήν βιαστής και δολοφόνος. Σαν να μη φτάνουν όλα αυτά, κά- νει πολύ κρύοκαι βρέχει ακατάπαυ- στα. Όλες οι κρυμμένες εντάσεις και μνησικακίες βγαίνουν στη φόρα, και οι πέντε γυναίκες χάνουν το λού- στρο τουπολιτισμού και μετατρέπο- νται σε ζώα που παλεύουν για την επιβίωση. Όταν καταφέρουν ναφτά σουν τελικά στο σημείο που τις πε- ριμένει η ομάδα των ανδρών συνα- δέλφων τους, εκτός από τα σωματι- κά και ψυχολογικά τραύματα, μία φέρει τον νυγμό ενός ταπιτοπύθω- να, ενώ μία άλλη αγνοείται. Εδώμπαίνειστηνπλοκήογνωστός μας αστυνόμος Άρον Φαλκ, πρωτα γωνιστής του μπεστ σέλερ η Ξηρα- σία , μαζί με τη συνάδελφό του Κάρ- μεν Κούπερ. Η αγνοούμενη γυναί- κα, η Άλις Ράσελ, τους παρείχε πλη- ροφορίες απαραίτητες για να ξεσκε- πάσουν ένα κύκλωμα ξεπλύματος βρόμικουχρήματος.Όσοπερνούνοι μέρες και οι ομάδες των διασωστών δενβρίσκουντηνΆλιςΡάσελ, οι υπο- ψίες ότι έχει δολοφονηθεί πολλα- πλασιάζονται. Όπως πολλαπλασιά- ζονται και οι ύποπτοι, καθώς η Άλις ήταν ιδιαίτερα αντιπαθής, ανταγω- νιστική και σκληρή γυναίκα. Στο δεύτερο μυθιστόρημά της, η Τζέιν Χάρπερεστιάζει ξανάστηναδυ ναμία του ανθρώπου απέναντι στη φύση, στη μικρότητα της αλαζο νείας του δυτικού ανθρώπου εμπρός στον τρόμο που εμπνέει το άγριο δά- σος με την πανίδα και τη χλωρίδα του. Εξαιρετική η ψυχογραφία των γυναικών, αλλά και των δευτερευό- ντων χαρακτήρων, οΆρονΦαλκ ακό- μα πιο ανθρώπινος παλεύει με τις ενοχές του για την εξαφάνιση της Άλις Ράσελ αλλά και με τα δικά του φαντάσματα. * Ο ΘΑΝΆΣΗΣ ΜΉΝΑΣ ΕΊΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΆΦΟΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΌΣ ΒΙΒΛΊΟΥ. ΤΟΤΕΛΕΥΤΑΊΟΒΙΒΛΊΟΤΟΥ IANRANKIN ΜΕ ΤΊΤΛΟ ΣΤΟΝ ΟΊΚΟ ΤΩΝ ΨΕΜΆΤΩΝ , ΣΕ ΜΕΤΆΦΡΑΣΗ ΝΆΝΤΗΣ ΣΑΚΚΆ, ΚΥΚΛΟΦΌΡΗΣΕ ΤΟΝ ΙΟΎΝΙΟΤΟΥ 2019. * Η ΣΥΓΓΡΑΦΈΑΣ ΧΊΛΝΤΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΊΟΥ ΈΧΕΙ ΜΕΤΑΦΡΆΣΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΔΎΟ ΒΙΒΛΊΑ ΤΗΣ JANE HARPER ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΎΝ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΆ ( ΞΗΡΑΣΊΑ ΚΑΙ ΆΓΡΙΑ ΦΎΣΗ ). 24 |
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=