Βυζαντινός πολιτισμός
Η ΊΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ 29 από αυξημένο κύρος και μεγαλοπρέπεια. Ο Διοκλητιανός υιο θέτησε αρκετά από αυτά τα στοιχεία. Ο αυτοκράτορας δεν κυ κλοφορούσε πλέον αψήφιστα μεταξύ των υπηκόων του· ζούσε αποτραβηγμένος στο ανάκτορό του, περιστοιχισμένος από αυ λικούς και ευνούχους – σε αντιδιαστολή με ό,τι συνέβαινε κατά το παρελθόν, όταν οι ευνούχοι αντιμετωπίζονταν με περιφρό νηση και ο ευνουχισμός ήταν σχεδόν απαγορευμένος. Όσοι είχαν ζητήσει ακρόαση έπρεπε να γονατίσουν και να προσκυ νήσουν τον αυτοκράτορα, ο οποίος πλέον φορούσε διάδημα, πορφυρό χιτώνα και κόκκινα υποδήματα. Από μια άποψη, αυτή η εξέλιξη ήταν φυσική. Για τους Ρωμαίους οι νόμοι είχαν σχεδόν θεϊκή υπόσταση και ο αυτοκράτορας ήταν ήδη από καιρό και νομοθέτης, πηγή των νόμων κατά κάποιον τρόπο. Ωστόσο, αυ τός ο καινοφανής, ανατολικής προέλευσης, δεσποτισμός με το πληθωρικό του τελετουργικό δεν έπαυε να ενοχλεί τους κατοίκους της Ρώμης. Από την άλλη, και η «ψυχρότητα» μάλλον τη Ρώμη έβλαπτε παρά τους αυτοκράτορες: ο Διοκλητιανός κυβερνούσε την Ανατολή σαν ημίθεος με έδρα τη Νικομήδεια, ενώ και ο Μαξιμιανός, ο ομόλογός του της Δύσης, προτιμούσε για έδρα του το Μιλάνο. Ο Διοκλητιανός, θέλοντας να τονίσει τη θεϊκή του υπόσταση, ισχυριζόταν πως καταγόταν από τον Δία, τον βασιλιά των θεών, με αποτέλεσμα να διευκολύνεται η ένταξή του στο ρωμαϊκό πάν θεον. Ο Μαξιμιανός, πάλι, είχε διαλέξει έναν λιγότερο επιφανή αλλά σαφώς πιο δημοφιλή πρόγονο: τον Ηρακλή. ΟΚωνστάντιος, καίσαρας της Δύσης, προσπάθησε να συνδυάσει την προσωπική του θρησκεία, τον Μιθραϊσμό, με την προσωπολατρία, παρου σιάζοντας τον εαυτό του σαν απόγονο του θεού Ήλιου, του Απόλ λωνα.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=