Περί φιλίας

45 «Ο ΦΊΛΟΣ ΕΊΝΑΙ ΈΝΑΣ ΆΛΛΟΣ ΕΑΥΤΌΣ» άλλον: αν συμβεί αυτό, τότε η σχέση μας θα διαλυθεί. Αν όμως δεσμευόμαστε μέσω της αρετής, τότε τίποτε το οποίο είναι κα­ λό για τον έναν από μας δεν μπορεί να είναι κακό για τον άλ­ λον. 31 Διότι όταν επιθυμώ το καλό σου στο μέτρο που είσαι ενάρετος, κάθε καλό πράγμα που σου εύχομαι είτε θα ενδυνα­ μώσει είτε τουλάχιστον δεν θα παρέμβει στην αρετή σου: ειδάλ­ λως δεν θα ήταν καλό. Ωστόσο τίποτε το οποίο συμβαίνει ως αποτέλεσμα του ότι γίνεσαι καλύτερος άνθρωπος δεν μπορεί ποτέ να με βλάψει ή, όσον αφορά τον Αριστοτέλη, να συγκρου­ στεί με τα συμφέροντά μου. Και εφόσον οτιδήποτε υπηρετεί την αρετή, αν γίνεται για τους σωστούς λόγους, είναι το ίδιο ενάρετο, 32 οτιδήποτε κάνω για σένα θα είναι, επιπρόσθετα στις όποιες επωφελείς ή απολαυστικές συνέπειες ίσως έχει για μας, καθαυτό καλό – μια ενάρετη πράξη καθαυτήν. Όσο είμαστε και οι δύο ενάρετοι, τίποτε από όσα επιθυμούμε ή κάνουμε ο ένας για τον άλλον δεν μπορεί να είναι κακό για μας. Εν κατακλείδι, επιθυμώ το καλό για όλους τους φίλους μου αυτούς καθαυτούς και όχι μόνο για το δικό μου· όμως μόνο αν επιθυμώ το καλό σου με βάση την αρετή σου, επιθυμώ το καλό σου για σένα καθαυτόν, για το πρόσωπο που είσαι και όχι γι’ αυτό που μπο­ ρώ ν’ αποκομίσω από σένα. 33 Η τέλεια φιλία διαφέρει επίσης από τις ατελείς παραλλαγές της επειδή οι δεσμοί της αρετής είναι, αν όχι πάντοτε τέλειοι, τουλάχιστον μακροχρόνιοι. Ένας ενάρετος χαρακτήρας, σύμ­ φωνα με τον Αριστοτέλη, είναι απίθανο να υποστεί σοβαρές αλλαγές· αντιθέτως, ο πλούτος, η εξουσία και η ομορφιά μπο­ ρούν να εξαφανιστούν δίχως προειδοποίηση και έτσι οι σχέ­ σεις οι οποίες βασίζονται σ’ αυτά είναι πιθανώς επίσης βρα­ χυχρόνιες. 34 Πιστεύεται μερικές φορές ότι «η φιλία είναι πα

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=