Περί φιλίας

42 ΠΕΡΙ ΦΙΛΙΑΣ στοτέλης υποδεικνύει μια μείζονα διαφορά μεταξύ του οφέλους και της ηδονής από τη μια και της αρετής από την άλλη: Όσοι νοιάζονται λόγω του οφέλους δεν νοιάζονται ο ένας για τον άλλον καθαυτόν, αλλά μόνο στο μέτρο που επωφε­ λούνται· το ίδιο ισχύει επίσης στην περίπτωση της ηδονής: αυτοί οι άνθρωποι δεν νοιάζονται για όσους βρίσκουν δια­ σκεδαστικούς γι’ αυτούς καθαυτούς, αλλά μόνο στο μέτρο που τους είναι ευχάριστοι. […] Αυτού του είδους οι σχέσεις λοιπόν είναι τυχαίες: δεν νοιαζόμαστε για τους ανθρώπους στον βαθμό που είναι αυτοί που είναι, αλλά μόνο στον βαθμό που προσφέρουν είτε όφελος είτε απόλαυση. 27 Έτσι, αν η αρετή είναι αυτό που με θέλγει σ’ εσένα, επιθυμώ το καλό σου για τον χαρακτήρα σου, άρα λόγω αυτού που στην πραγματικότητα είσαι· αλλά αν είναι η ηδονή ή το όφελος, τότε επιθυμώ το καλό σου λόγω των χαρακτηριστικών σου –της αίσθησης του χιούμορ, της εμφάνισης, των οικονομικών πό­ ρων ή της κοινωνικής σου θέσης–, τα οποία είναι όλα, όσον αφορά τον Αριστοτέλη, συμπτωματικά ως προς την ορθολογι­ κή σου ουσία, η οποία σε κάνει να είσαι αυτός που είσαι. Αυτό σημαίνει ότι η ατελής φιλία δεν εστιάζει καθόλου στο άλλο άτομο: «Όσοι αγαπούν για το όφελος θέλγονται από τον άλλον λόγω αυτού που είναι καλό για τους ίδιους και όσοι αγαπούν τον άλλον για την ηδονή λόγω αυτού που είναι απο­ λαυστικό για τους ίδιους», και τέτοιου είδους σχέσεις καταρ­ ρέουν όταν ο ένας από μας παύει να προσφέρει πλέον όφελος ή ηδονή. 28 Πολύ περισσότερο: «Όσοι είναι φίλοι λόγω του οφέλους, χωρίζουν μόλις διαχωριστούν τα συμφέροντά τους,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=