Η κοινωνία του θεάματος

Ο ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΣ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ / 17 κατανάλωση διασκεδάσεων, το θέαμα συνιστά το παρόν πρό- τυπο της κυρίαρχης κοινωνικά ζωής. Είναι η πανταχού πα- ρούσα επικύρωση της επιλογής που ήδη έγινε στην παραγωγή, και η συνεπακόλουθη κατανάλωσή της. Μορφή και περιεχό- μενο του θεάματος είναι, από κοινού και απολύτως, η ολική δικαιολόγηση των συνθηκών και των σκοπών του υπάρχοντος συστήματος. Το θέαμα είναι, επίσης, η διηνεκής παρουσία αυτής της δικαιολόγησης, και ταυτοχρόνως η κατοχή του κυ- ριότερου μέρους του βιωμένου χρόνου έξω από τη σύγχρονη παραγωγή. 7 Ο διαχωρισμός είναι και αυτός μέρος της ενότητας του κό- σμου, της συνολικής κοινωνικής πράξης [praxis] που είναι διασπασμένη σε πραγματικότητα και σε εικόνα. Η κοινωνική πρακτική, ενώπιον της οποίας τίθεται το αυτόνομο θέαμα, είναι επίσης η πραγματική ολότητα που εμπεριέχει το θέαμα. Μολοντούτο, η διάσπαση αυτής της ολότητας την ακρωτη­ ριάζει σε σημείο που κάνει το θέαμα να εμφανίζεται ως ο σκοπός της. Η γλώσσα του θεάματος απαρτίζεται από σημεία της δεσπόζουσας παραγωγής, τα οποία ταυτοχρόνως είναι και ο ύστατος σκοπός της εν λόγω παραγωγής.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=