Γιατί το Βυζάντιο;

Η ΕΓΚΑΘΊΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΊΝΕΙΑΣ ΜΟΝΑΡΧΊΑΣ 73 τορικής εξουσίας μέχρι το τέλος της αυτοκρατορίας. Στο έργο του Εις Κωνσταντίνον τον Βασιλέα Τριακονταετηρικός Λόγος ο Ευσέβιος διαβεβαιώνει: «Υπάρχει μόνο ένας Θεός και όχι δύο ή τρεις ή ακόμα περισσότεροι (διότι σε τελική ανάλυση ο πολυθεϊσμός είναι αθεϊσμός), ένας μόνο Αυτοκράτορας, ένας μόνο Λόγος και ένας αυτοκρατορικός νόμος». 17 Εν ολίγοις, είναι προφανής ο παραλληλισμός ανάμεσα στο επουράνιο βασίλειο του μοναδικού Θεού και την επίγεια επανενωμένη αυτοκρατορία στα χέρια ενός αυτοκράτορα. Ο αυτοκράτορας παραλαμβάνει την εξουσία απευ- θείας από τον Θεό. Ως προς την Εκκλησία, είναι ένας «απλός επίσκοπος» ή ακόμα καλύτερα «επίσκοπος των εκτός», καταρχήν επιφορτισμένος κυρίως με τους παγανιστές · ο αυτοκράτορας εξα- κολουθεί να διατηρεί τον τίτλο pontifex maximus . Δικαίως λοιπόν συγκαλεί και προεδρεύει στις συνόδους. Ο αυτοκράτορας είναι και αυτός συμβαλλόμενο μέλος του θείου Λόγου. 18

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=