Αρχαία Ελληνικά (Γ' Λυκείου - Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών)

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑΤΙ ΦΙΛΟΣΟΦΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ; AΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ | Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 97 1η άρχισαν οι άνθρωποι να φιλοσοφούν. Αυτός είναι και ο δρόμος για να οδηγηθούμε δηλαδή στην αναζήτηση των πρώτων αιτίων, όπως επισημαίνει και ο Ντεκάρτ στη σύνδεση της φιλοσοφίας με την αναζήτηση των πρώτων αιτίων. Βλέπε περισσότερα και παραπάνω: Αισθητικά και υφολογικά στοιχεία της ενότητας: «Ωστόσο, επειδή πρόθεσή του … φιλοσόφων και στοχαστών στην φιλοσοφία». ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ AΣΚΗΣΕΙΣ α. Λεξιλογικές 1. Να βρείτε στο κείμενο αναφοράς λέξεις με ετυμολογική συγγένεια με τις παρακάτω λέ- ξεις: κατάκοιτος, εχέγγυο, εύχρηστος, διέλευση, φήμη, οντότητα, προσιτός, πένθος, αγε- νής, ιστορία. 2. Να γράψετε από ένα συνώνυμο στην αρχαία ελληνική για τις λέξεις: θαυμάζειν, οἴεται, εἰδέναι, μαρτυρεῖ, ὑπαρχόντων, ἄλλου . 3. πρόχειρα, παθημάτων, ἐδίωκον, διαγωγήν : Ποια σημασία έχουν αυτές οι λέξεις στο κεί- μενο ; Με ποια διαφορετική σημασία χρησιμοποιούνται στη νέα ελληνική; 4. Να βρείτε στο κείμενο αναφοράς από δύο ομόρριζες λέξεις για τα ρήματα: χρήομαι- χρῶμαι, γιγνώσκω και τη λέξη ἐπιστήμων . 5. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με τις αντώνυμές τους της στήλης Β: Α Β ἐλεύθερος περιττὸν ἀρχὴ γνῶσις μικρὸν πολὺ ἀναγκαῖον ἀφανὲς οὐδεμία ὁμοία ἄγνοια δοῦλος δῆλον ἀσχολία ἑτέρα τέλος ῥαστώνη πᾶσα β. Ερμηνευτικές 1. Σε ποιο έργο του Αριστοτέλη ανήκει το συγκεκριμένο απόσπασμα; Να δικαιολογήσετε τον τίτλο του έργου. 2. Να προσδιορίσετε το θέμα και τη δομή της ενότητας. 3. Ποιο περιεχόμενο δίνει στους όρους θαυμάζειν και φιλοσοφεῖν ο Αριστοτέλης; 4. Για ποιον λόγο οι άνθρωποι άρχισαν να φιλοσοφούν; Ποια ανάγκη ικανοποιεί η φιλο- σοφία, κατά τον Αριστοτέλη;

RkJQdWJsaXNoZXIy MTY1MTE=